PM2 D17P4/1 - momentul 04. Concluzii ale demersului


Pozitiv este faptul ca Statul nu a respins conceptul de parteneriat intre parintii elevilor si sistemul educativ.

Negativ este faptul ca aparitia prevederii este complet inutila din punctul de vedere al demesului nostru.

In lipsa echilibrului sistemic de putere dintre Statul administrator si populatia administrata, aceste contracte sunt in cel mai bun caz formale (desi este clara tendinta de utilizare a acestora ca factor de presiune si asupra parintilor, dupa ce prin programa scolara se obtine scoaterea copiilor de sub influenta parintilor prin caracterul fortat al interpretarii dreptului la educatie) si nu precizeaza clar pentru institutia de invatamant, ca parte a Statului raspunderea contractuala concreta:

  • in cazul erorilor de orientare profesionala ca urmare a lipsei consilierii sau a erorilor de consiliere;
  • in cazul in care fie elevul, fie personalul didactic au suferit prejudicii fizice, psihice sau morale cat acestia se aflau in unitatile de invatamant sau in perimentrul acestora.

Prin aceasta lege, se considera de catre reprezentantii Statului ca parintii ar fi “beneficiari” si mai precis “beneficiari secundari” ai “educatiei si formarii profesionale” a propriilor copii, alaturi de angajatori, de comunitatea locala si de intreaga societate, de parca acesti parinti ar detine temporar copiii la fel ca pe automobile, de parca, copiii unor parinti nu ar fi ai lor ci ai angajatorilor, ai comunitatii locale si ai unei “intregi societati” abstracte, de parca ar rezulta obtinerea unui profit.

Nu este luat in considerare nici faptul ca doar familia sufera si acorda resursele necesare copiilor sai in cazul erorilor de orientare profesionala sau a esecului in viata datorat unui invatamant neraportat la fenomenele din realitatea sociala si individuala.  

Potrivit acestei legi, educatia data in familie nu este luata in considerare.

In concluzie, deducem faptul ca, desi ca si prevedere legala poate sa apara, contractul educational intre parintele sau tutorele legal al copilului si scoala, in lipsa echilibrului sistemic dintre Statul administrator si populatia administrata, devine formal, nenegociabil, putand fi folosit abuziv impotriva parintilor sau tutorilor legali.